Idag, när en liter bensin snart kostar 16 kronor, kan det kanske vara uppfriskande att ta del av en skrivelse som Bergbolagens dåvarande ekonomichef Helmer Berglund (bilden här intill) utfärdade i juli 1955. Då, för snart 65 år sedan, var drivmedelspriserna på en helt annan nivå än idag. Så här skrev Helmer Berglund till dem som körde företagets bilar:
”Vid undersökning har det konstaterats, att uttag av bensin förekommer vid bensinmackar ute i staden istället för att hämta bensin i vår egen mack. Prisskillnaden blir härvid rätt väsentlig. I vår egen mack kostar oss för närvarande bensinen, Premium, 56 öre per liter. Motsvarande bensin i mackarna ute i staden betingar ett pris av 65 öre per liter. Sålunda en prisskillnad av 9 öre per liter. Alltså bör bensinpåfyllning i största möjliga utsträckning ske från vår egen mack, då detta för företaget blir billigast.”
Idag kanske inte 9 öre är så mycket att bråka om, men den ekonomiskt sinnade Helmer Berglund kunde förstås inte acceptera att företagets bilar tankades till ett 116 procent högre bensinpris ute i staden.
Dåtidens bensinpris på 65 öre litern skulle idag motsvara ungefär 9 kronor och 18 öre. Men på tiden hade Sveriges politiker inte riktigt insett bensinens möjligheter som skattekälla.