Jettes flygmaskin från 1933

Konstnären, trubaduren och uppfinnaren David Jette från Mosstorp var ofta på besök i Lindesberg, där han hade två syskon. Det var dels målarmästaren Karl Klingberg, dels systern Frida Karlsson. Han hade redan 1921 fått patent på ett ”gyroplan” och i början av 1930-talet hade han lyckats samla så många intressenter till projektet att ett provexemplar skulle börja byggas. Uppdraget gick till Kvarnmaskiner C C Sundén (föregångaren till det nuvarande Linde Maskiner) och en tillfällig hangar byggdes upp vid Skottbackarna.

En sommardag i augusti 1933 var det dags för provflygning. Maskinen fraktades till en åker vid Ålkilsborg och en yrkesflygare, A V Nordvaeger från Första flygkåren i Västerås, skulle fungera som pilot. Första flygförsöket skulle ske från vattnet eftersom maskinen även var försedd med flottörer. Motorn drogs igång, men rotorskivan som skulle lyfta maskinen var alldeles för tung och kom aldrig upp i varv. Ett par nya startförsök gav samma negativa resultat.

Jettes flygmaskin försvann först till Stockholm och senare till Mölndal. Därefter verkar den ha försvunnit. Jette själv återgick till sin konst och sina framträdanden som trubadur. Han dog 1958, då 75 år gammal.