Husvagnstillverkaren Tebe

Idag är det nog få som känner till att Sveriges första serietillverkade husvagnar gjordes i Ullersäter. Den mekaniska verkstaden Tebe började redan 1937 göra husvagnar – eller campingvagnar som de kallades på den tiden – och fortsatte med detta även sedan företaget 1941 flyttats till Lindesberg.

AB Tebe Mekanisk Verkstad var ett dotterbolag till Berg & Co; alltså den stora verkstadskoncernen i Lindesberg som drevs av fabrikör Theodor Berg och hans söner Tore och Wilhelm Berg. Fabriken i Ullersäter hade tidigare använts av Berg, men överläts 1937 till svärsonen Anders Klingberg (1903-1997). Han var utbildad forstmästare, men skulle med tiden bli en framgångsrik industriledare.

Tebes campingvagnar blev rikskända redan på experimentstadiet. När ingenjören Gunnar Matselius besökte Berg & Co i ett tjänsteärende 1937 fick han av tillfällighet höra att bolagets dotterföretag i Ullersäter försökte skapa en campingvagn. Efter en titt på tillverkningen reste han därifrån med en av de få färdigbyggda vagnarna på släp efter sin Chrysler. Han blev därmed den förste ägaren av en campingvagn från AB Tebe i Ullersäter. Det lär också ha varit första gången som en svensktillverkad husvagn rullade på Sveriges vägnät.

Den aktuella husvagnen från AB Tebe från Ullersäter väckte stort och berättigat intresse. Den stolte ägaren besökte bland annat Stockholm och ställde upp husvagnsekipaget vid Djurgårdsbrunn. Dit blev det folkvandring och ett stort uppbåd från den församlade pressen förundrade sig. En husvagn i Sverige var vid denna tidpunkt en ren sensation. Detta var en närmast otänkbar lyx för gemene man som inte hade råd att köpa sig en bil, och då ännu mindre en husvagn.

Efter andra världskriget när fler svenskar kunde skaffa sig en bil blev också husvagnen allt populärare, och Tebes ”campingvagnar” hörde till toppklassen. Husvagnarna sålde så bra att Tebe fick flytta övrig tillverkning, bland annat av sina betongblandare, till moderbolaget i Lindesberg. Hela företaget flyttades till Lindesberg 1941, då man övertog Mosessons gamla snickerifabrik på Kullgatan.

En annons i tidningen Motor från 1948 berättar om Tebes förträffliga campingvagn av typ 3960. Detta var en husvagn med två bäddar som kostade 3 865 kronor. Det motsvarar ungefär 320 000 kronor i dagens penningvärde.

Men det fanns lyxigare varianter att köpa från Tebe. Den 11 juni 1947 berättade Bergslagsposten att den schweiziske ambassadören i Sverige, Henry Vallotton, hade besökt Tebe Mekaniska verkstad i Lindesberg. Han köpte då en ”bilcampingvagn” med vilken han och familjen skulle åka på semester i Värmland. Den ambulerande ”sommarstugan” hade mattor, gardiner och möbelklädsel i läckra, glada färger. Sofforna erbjöd sängplatser till fyra personer och det nedfällbara matbordet gav plats till sex personer. I köksavdelningen fanns rostfri diskbänk, vattenledning med vask och avlopp. Det var också gott om skåputrymmen. Spritkök, vattentank (som även fungerade som kylskåp), myggfönster och hushållsservis följde med på köpet. Husvagnens längd var 4,2 meter och den utvändiga bredden var 2,55 meter.

När försäljningen av husvagnar tog fart på allvar under 1960-talet ökade också konkurrensen. Många tillverkare i Sverige tog fram egna vagnar, ofta påtagligt äggformade. Ett närliggande exempel är Sörby Mekaniska Verkstad i Örebro, som i mitten av 1960-talet var marknadsledande i landet med sin SMV. Faktum är att Tebe även hade konkurrens i Lindesberg. Snickaren Evert Larsson tillverkade ett 20-tal husvagnar av märket EVL på stadens industriområde innan lokalerna togs över av Lindova.

Tebe Mekaniska Verkstad tillverkade inte bara husvagnar utan även väg- och byggnadsmaskiner, ångpannor, tvättmaskiner och en mängd utrustning till det svenska försvaret, bland annat bilsläp och bandvagnar. I mitten av 1960-talet började emellertid orderingången svikta och 1967 lades företaget ned.

Tebes epokgörande campingvagn från slutet av 1930-talet.

Bildkälla: Lindesbergs kulturhistroriska arkiv.